Zentoo

nlenfrdeplrues

Een nieuw tijdperk

Als Nederlandse sierteelt hebben we een naam hoog te houden in de wereld. Wereldwijd staan we al jaren bekend als voorloper in teeltkennis, (teelt)technische innovaties en logistieke draaischijf van tuinbouwproducten. Dit hebben we bereikt door een combinatie van de Nederlandse handelsgeest en bovengemiddelde interesse in plantenteelt. Die factoren hebben ertoe geleid dat de tuinbouwsector in Nederland één van de pijlers onder de Nederlandse economie is geworden de afgelopen decennia.

Productiebedrijven en handelsbedrijven groeiden als kool en vanuit Nederland werd de halve wereld voorzien van de mooiste bloemen. Nog lang voordat de eerste marketeer zich met de sector ging bemoeien was het bloemenmerk Holland al een begrip in de wereld. Zowel de economie als de kwaliteit en diversiteit van de producten groeide en zo groeide het merk jaar na jaar. De handelsgeest bleef en dus groeide ook de Nederlandse productie met de jaren met af en toe een minder jaar tot gevolg.

De teeltkennis en de technische innovaties blijven uit Nederland komen maar de wereldwijde afzet vanuit Nederland groeit niet door. Sterker nog, de wereld verandert en op veel plekken in de wereld groeit de productie waar de Nederlandse productie terugloopt. Waar Nederland nog lang als logistiek centrum gold worden steeds vaker kortere lijnen door de buitenlandse producent naar de consument gevonden. Het 'marktaandeel' van het merk Holland neemt zienderogen af aangezien de korte lijnen in Nederland te vaak niet gerealiseerd worden door een verouderd afzetsysteem waar we in Nederland groot mee zijn geworden.

Trendwatchers, marketeers en andere visiologen vertellen ons dat de lijnen tussen producent en consument zowel letterlijk als figuurlijk korter zullen worden. Met teeltkennis en innovaties kunnen we in Nederland wellicht koploper blijven maar vanuit één productieland een heel continent bedienen is geen realistisch toekomstbeeld. Zaak dus om vanuit Nederland zo snel mogelijk de kortste keten waar mogelijk te realiseren. Hiervoor zijn sterke gespecialiseerde bedrijven danwel samenwerkingen nodig die in staat zijn goed te kunnen anticiperen op de veranderende vraag van de consument.

De consument wil weten waar product vandaan komt en hoe het geproduceerd is. Het duurt niet lang meer totdat op elk product vermeld wordt hoeveel water ervoor gebruikt is. Ook CO2 uitstoot en energieverbruik per product zal mee gaan wegen in de aankoopkeuzes van de consument. Dat dat op termijn betekent dat de productie verplaatst zal worden richting de consument is iets waar serieus rekening mee gehouden moet worden. Er vanuit gaan dat we over tien jaar nog hetzelfde doen als vandaag is waarschijnlijk de grootste fout die we kunnen maken.

Russisch roulette?

Je teelt bloemen, dit doe je al jaren met veel passie. Die passie is nodig omdat je ook een beetje gek moet zijn om bloemenkweker te zijn. De teelt is je ding, dag en nacht ben je in de weer om de jonge plantjes te poten, verzorgen, beschermen, laten groeien en uiteindelijk oogsten. Elke teelt is topsport om tot een goed einde te brengen en de oogst van een mooi product voelt al als een overwinning.

Een succesvolle verkoop van het product is de volgende uitdaging. Want je kan nog zo mooi voetbal spelen met technische hoogstandjes, als er niet gescoord wordt dan sta je alsnog met lege handen. Zoals in alle markten bepalen vraag en aanbod de waarde van het product. Met bloemen geldt dit nog extremer want geoogste bloemen kunnen geen week opgeslagen worden als er aanbod teveel is.

Half augustus is voor bloemenkwekers zaak om voldoende bloemen te hebben want in Rusland is een traditie om het begin van het nieuwe schooljaar bloemen voor de leraar of lerares mee te nemen. Ook dit jaar weer zijn teeltplannen gemaakt zodat de kinderen in Rusland massaal met Nederlandse bloemen naar school kunnen.

De oogst is goed, de planning klopt totdat er een politieke vete beslecht moest worden tussen Rusland en Nederland. Californische trips die al jaren in Nederlandse bloemen voorkomt zouden ineens de volksgezondheid bedreigen. Het zorgt voor allerlei belemmeringen in het zakendoen met Russische klanten waardoor de Nederlandse bloemenkweker- en handelaar zijn oogst alsnog ziet mislukken. De mooie bloemen gaan niet naar het Russische kindje die vol trots haar juf of meester blij maakt, maar bloemen eindigen op de brandstapel bij de Russische grens.

Jarenlang hebben we veel plezier gehad van vele klanten uit Oost-Europa, hun liefde voor bloemen gaat veel verder dan we ons in West-Europa kunnen voorstellen. Een politiek besluit gooit nu roet in het eten waardoor er alleen maar verliezers zijn. Nederlandse kwekers en handelaren, maar ook zeker de Russische kinderen. Na jarenlange groei op de Russische markt die vorig jaar al stagneerde door politieke beslommeringen met een recessie tot gevolg. Zakendoen met Rusland voelt nu ineens als Russische roulette maar wie zegt dat hij totaal verrast is heeft zich niet echt in zijn markt verdiept de afgelopen jaren.