Zentoo

nlenfrdeplrues

Een nieuw tijdperk

Als Nederlandse sierteelt hebben we een naam hoog te houden in de wereld. Wereldwijd staan we al jaren bekend als voorloper in teeltkennis, (teelt)technische innovaties en logistieke draaischijf van tuinbouwproducten. Dit hebben we bereikt door een combinatie van de Nederlandse handelsgeest en bovengemiddelde interesse in plantenteelt. Die factoren hebben ertoe geleid dat de tuinbouwsector in Nederland één van de pijlers onder de Nederlandse economie is geworden de afgelopen decennia.

Productiebedrijven en handelsbedrijven groeiden als kool en vanuit Nederland werd de halve wereld voorzien van de mooiste bloemen. Nog lang voordat de eerste marketeer zich met de sector ging bemoeien was het bloemenmerk Holland al een begrip in de wereld. Zowel de economie als de kwaliteit en diversiteit van de producten groeide en zo groeide het merk jaar na jaar. De handelsgeest bleef en dus groeide ook de Nederlandse productie met de jaren met af en toe een minder jaar tot gevolg.

De teeltkennis en de technische innovaties blijven uit Nederland komen maar de wereldwijde afzet vanuit Nederland groeit niet door. Sterker nog, de wereld verandert en op veel plekken in de wereld groeit de productie waar de Nederlandse productie terugloopt. Waar Nederland nog lang als logistiek centrum gold worden steeds vaker kortere lijnen door de buitenlandse producent naar de consument gevonden. Het 'marktaandeel' van het merk Holland neemt zienderogen af aangezien de korte lijnen in Nederland te vaak niet gerealiseerd worden door een verouderd afzetsysteem waar we in Nederland groot mee zijn geworden.

Trendwatchers, marketeers en andere visiologen vertellen ons dat de lijnen tussen producent en consument zowel letterlijk als figuurlijk korter zullen worden. Met teeltkennis en innovaties kunnen we in Nederland wellicht koploper blijven maar vanuit één productieland een heel continent bedienen is geen realistisch toekomstbeeld. Zaak dus om vanuit Nederland zo snel mogelijk de kortste keten waar mogelijk te realiseren. Hiervoor zijn sterke gespecialiseerde bedrijven danwel samenwerkingen nodig die in staat zijn goed te kunnen anticiperen op de veranderende vraag van de consument.

De consument wil weten waar product vandaan komt en hoe het geproduceerd is. Het duurt niet lang meer totdat op elk product vermeld wordt hoeveel water ervoor gebruikt is. Ook CO2 uitstoot en energieverbruik per product zal mee gaan wegen in de aankoopkeuzes van de consument. Dat dat op termijn betekent dat de productie verplaatst zal worden richting de consument is iets waar serieus rekening mee gehouden moet worden. Er vanuit gaan dat we over tien jaar nog hetzelfde doen als vandaag is waarschijnlijk de grootste fout die we kunnen maken.

Russisch roulette?

Je teelt bloemen, dit doe je al jaren met veel passie. Die passie is nodig omdat je ook een beetje gek moet zijn om bloemenkweker te zijn. De teelt is je ding, dag en nacht ben je in de weer om de jonge plantjes te poten, verzorgen, beschermen, laten groeien en uiteindelijk oogsten. Elke teelt is topsport om tot een goed einde te brengen en de oogst van een mooi product voelt al als een overwinning.

Een succesvolle verkoop van het product is de volgende uitdaging. Want je kan nog zo mooi voetbal spelen met technische hoogstandjes, als er niet gescoord wordt dan sta je alsnog met lege handen. Zoals in alle markten bepalen vraag en aanbod de waarde van het product. Met bloemen geldt dit nog extremer want geoogste bloemen kunnen geen week opgeslagen worden als er aanbod teveel is.

Half augustus is voor bloemenkwekers zaak om voldoende bloemen te hebben want in Rusland is een traditie om het begin van het nieuwe schooljaar bloemen voor de leraar of lerares mee te nemen. Ook dit jaar weer zijn teeltplannen gemaakt zodat de kinderen in Rusland massaal met Nederlandse bloemen naar school kunnen.

De oogst is goed, de planning klopt totdat er een politieke vete beslecht moest worden tussen Rusland en Nederland. Californische trips die al jaren in Nederlandse bloemen voorkomt zouden ineens de volksgezondheid bedreigen. Het zorgt voor allerlei belemmeringen in het zakendoen met Russische klanten waardoor de Nederlandse bloemenkweker- en handelaar zijn oogst alsnog ziet mislukken. De mooie bloemen gaan niet naar het Russische kindje die vol trots haar juf of meester blij maakt, maar bloemen eindigen op de brandstapel bij de Russische grens.

Jarenlang hebben we veel plezier gehad van vele klanten uit Oost-Europa, hun liefde voor bloemen gaat veel verder dan we ons in West-Europa kunnen voorstellen. Een politiek besluit gooit nu roet in het eten waardoor er alleen maar verliezers zijn. Nederlandse kwekers en handelaren, maar ook zeker de Russische kinderen. Na jarenlange groei op de Russische markt die vorig jaar al stagneerde door politieke beslommeringen met een recessie tot gevolg. Zakendoen met Rusland voelt nu ineens als Russische roulette maar wie zegt dat hij totaal verrast is heeft zich niet echt in zijn markt verdiept de afgelopen jaren.

Specialist zoekt specialist

De feestdagen maand zit er weer op en na de vrouwendag, Engelse moederdag en Pasen mag er wel geconcludeerd worden dat bloemen niet mogen ontbreken tijdens deze momenten. Met name de grote retailers spelen massaal in op deze ´geluksmomenten´ om de consument te verleiden om in de juiste sfeer te komen. Het lijkt ook dit jaar weer goed gelukt te zijn want de verkopen zijn goed geweest hoor ik vanuit alle kanten. Het geeft aan hoe beïnvloedbaar de consument is, want waarom kopen we massaal chocola in de weken voor Pasen terwijl we eind december onszelf al even massaal voorgenomen hebben om minder te gaan snoepen.

Juist dat inspelen op het gevoel van de consument daar liggen nog veel kansen voor de bloemenbusiness. Het ´impulsproduct´ bij uitstek dat vooral verkocht wordt als de consument er zin in heeft. De juiste verpakking, strak gepresenteerd en goed verzorgd en uiteraard ook versheid zijn doorslaggevende factoren als het gaat om de consument te verleiden een bloemetje mee te nemen. Dat ook de prijs meespeelt in het gevoel moge ook duidelijk zijn maar die is pas relevant als de verleiding al in gang is gezet. Het vraagt een gedegen aanpak om dat 365 dagen in het jaar voor elkaar te krijgen in het winkelschap, want dat het topsport is dat is wel duidelijk.

Wat ook topsport is, is het telen van kwaliteitsbloemen. Ook 365 dagen per jaar een topprestatie leveren om elke dag weer te voldoen aan de strenge eisen en wensen van de klant. Er gaat geen dag voorbij of er moeten tientallen teeltbeslissingen genomen worden die van invloed zijn op het eindproduct. Wel of niet watergeven in het net geplantte vak, een graadje warmer of kouder bij de bloei, als het zonnetje doorkomt op tijd het scherm dicht om verbranding van het gewas te voorkomen. Iedere dag weer diezelfde uitdaging die mij als kweker zo aanspreekt om een teelt tot een goed einde te brengen.

Het lijken twee op zichzelf staande werelden, de kweker die zijn volledige focus op de teelt heeft en de retailer die er alles aan doet om de consument te verleiden met mooie producten. Beide specialist op hun eigen vakgebied waar ze alles van weten en niemand ze iets wijs kan maken. Toch is de werkelijkheid anders want kwekers en retailers gaan steeds vaker met elkaar in gesprek om na te denken over de invulling van het bloemenschap. De kweker met het product en de productkennis aan de ene kant, en de retailer met kennis van de consument (mits serieuze retailer) aan de andere kant.

Het lijkt simpel, de kennis samenvoegen en een topdeal is beklonken, echter is zijn nog veel meer specialisten nodig om een keten zonder ´zwakke schakels´ te vormen. De veredelaar die voor de juiste rassen zorgt en begrijpt waar de kweker een mooi product van kan maken dat de consument ook nog eens mooi vind. Een logistiek specialist die regelt dat alle bloemen op tijd in de juiste winkel staan. Een verpakkingsspecialist zodat de juiste verpakking het product beschermd maar ook nog eens voldoet aan de wens van de (milieubewuste) klant. En ga zo maar door.

Kortom, werk aan de winkel. Letterlijk en figuurlijk in dit geval. Als we willen dat er in de toekomst in Nederland bloemen geteeld en vermarkt blijven worden, dan zullen we specialisten aan elkaar moeten koppelen en een sterke keten ontwikkelen van producent tot consument. Een samenwerking vormen waarin iedere partij iets mag verdienen en uiteindelijk de consument verleid wordt en plezier heeft van een mooi product. Niets meer en niets minder.

 

Feestdagen op komst

De maand februari is voor een chrysantenkweker wat de maand december voor de gemiddelde Nederlander is. In deze maand  staan de belangrijkste feestdagen op het programma. Valentijnsdag is op 14 februari het opwarmertje voor de internationale vrouwendag op 8 maart. Chrysanten die op 8 maart in Oost-Europa aan de dames gegeven worden moet halverwege februari al geoogst worden om op tijd op de plaats van bestemming te komen. Nauwelijks van die feestdag bekomen valt de Engelse moederdag dit jaar uitzonderlijk vroeg op 14 maart.

Waar je begin december de gemiddelde Nederlandse huisvrouw altijd een beetje met rust moet laten omdat de spanning met de dag toeneemt, geldt dit ook voor de bloemenkweker in februari. De teeltplanning is maanden geleden al gemaakt maar regelmatig bijgesteld aan de hand van de weersvoorspelling. De groei van het gewas wordt nauwlettend gevolgd want tijdens de feestdagen wordt er topkwaliteit gevraagd. Als in januari de kwaliteit een beetje tegenvalt gaan alle alarmbellen af en wordt het teeltplan nog eens omgegooid. Tijdens de feestdagen moet het nu eenmaal verdiend worden en mag het niet misgaan omdat het product niet aan de eisen voldoet.

Als alle voorbereidingen getroffen zijn, het gewas staat lekker te groeien, dan heb je als kweker rust in je hoofd zou je zeggen. De kwaliteit wordt goed, het voorjaarszonnetje breekt steeds vaker door dus wat kan je nu nog gebeuren?

Een vaste klant, die maanden geleden zijn bestelling al heeft geplaatst, belt op. Of hij kan komen praten want de roebelkoers is dusdanig gezakt dat de afgesproken euro-prijzen niet meer realistisch zijn. De volgende klant cancelt zijn hele order want hij is gestopt met het leveren omdat zijn klant het niet meer kan betalen. Een andere klant kan toch niet werken met onze prijzen en gaat zijn chrysanten in Italië bestellen, de kwaliteit is wel anders maar het prijsje is doorslaggevend. De crisis is duidelijk ook in Oost-Europa toegeslagen en we gaan het merken komende maand, feestmaand of niet.

Het maakt maar weer eens duidelijk dat je als ondernemer verder moet kijken dan de gevel van je kas. Gelukkig hebben we er in december al op ingespeeld door de productie aan te passen aan de marktsituatie in Oost-Europa. Er zullen nog steeds veel bloemen verkocht worden op 8 maart omdat de traditie sterker is dan de crisis maar de rest van het jaar zullen we serieus rekening moeten houden met een veranderde markt.

De Rabobank schreef het een aantal jaren geleden in haar marktvisie en dat is goed blijven hangen. Bedrijven die in staat zijn om snel te kunnen anticiperen op een veranderende markt zijn de bedrijven die overleven. Dat de markt snel verandert wordt maar weer eens duidelijk en ik ben blij dat we als chrysantenkwekers de mogelijkheid hebben om snel te schakelen in sortiment en kwaliteitsniveau. Zelfs tijdelijk even niet produceren is vrij eenvoudig te doen.

Nu roept de Rabobank dat er in Nederland geen toekomst is voor de tuinbouw en ondanks dat ik het niet wil geloven zie ik ook veel kansen in het buitenland. Produceren in de buurt van de markt met lage transportkosten, of juist in een goedkoop land qua arbeid en energie. Na een aantal marktverkenningen heb ik inmiddels wel gezien dat er prima geteeld kan worden in het buitenland en de lokale overheden ontvangen je met open armen. Als rasechte Westlander ben ik niet zomaar te overtuigen om te verkassen en zeker niet blind het advies van de Rabobank op te volgen maar het geeft te denken.

Eerst de komende maand maar eens zonder kleerscheuren doorkomen, want dat we hier ook dicht op de markt zitten dat blijkt maar weer. Ik krijg net een belletje voor een last-minute order, over een half uurtje staan ze klaar zodat ze over een uur op de boot naar Engeland meekunnen!

Fijne feestdagen, en vergeet uw geliefde niet!

 

2014 wat een jaar!

We sluiten 2014 af en het mag met recht een bewogen jaar genoemd worden. Hoogte- en dieptepunten wisselden elkaar af op allerlei gebieden. Bijna continue politieke onrust, economische tegenwind maar toch positieve bloemenprijzen staan in schril contrast met elkaar. De Oost-Europese markt krijgt een flinke knauw door de wisselkoersen terwijl de grootschalige retail in de rest van Europa goed weet te verkopen. Het zorgt in ieder geval voor een jaar waarin het rendabel chrysanten telen is en dit zorgt voor rust in het hoofd.

2014 is ook het jaar dat we met Zentoo aan de 7 vette jaren zijn begonnen. Tijdens het 7-jarig bestaan afgelopen april hebben we dit met elkaar afgesproken en het legt een gezonde druk op de organisatie. Structureel positief rendement is er nog te weinig in de sector maar we zijn ervan overtuigd dat het met het Zentoo concept goed te realiseren is. De laatste jaren zijn hier al een bewijs van gelukkig. De club is dit jaar weer gegroeid met rasondernemers Jos en Ron Ammerlaan en het geeft weer een nieuwe dimensie aan Zentoo.

Het afgelopen jaar is er ook het nodige op persoonlijk vlak gebeurd waardoor het gezamenlijk ondernemen meer inhoud kreeg. Privé problemen en ziektes maar ook geluksmomenten in de privé sfeer zorgen ervoor dat ook de hechtheid van de club toeneemt. Dit is misschien wel de grootste winst te noemen want een samenwerking kan niet zonder onderlinge verbondenheid en vertrouwen.

Vooruitblikken doen we ook genoeg tijdens de jaarwisseling en de ambities die we hebben vragen om actie. Op het gebied van organisatie is de eerste gezet want Danny van Uffelen komt per 1 januari full-time in dienst om naast de marketing activiteiten ook de interne organisatie te versterken. Een Zentoo kwekerszoon met een universitaire opleiding, het lijkt een garantie voor succes maar laat het hem maar gaan bewijzen. Hij pakt een mooie rol in de club met veel uitdaging, hopelijk volgen meer hoger opgeleiden zijn voorbeeld in de sector.

In 2015 zal ook weer veel inzet en creativiteit worden gevraagd van de Nederlandse kweker, met name ziektebestrijding wordt steeds moeilijker met strenger wordende regelgeving. Het is mij een raadsel hoe ik komend jaar chrysanten zonder afwijkingen ga telen als ik netjes alle nieuwe restricties ga volgen die er opgesteld zijn. Het lijkt wel of telen in Nederland bewust onmogelijk wordt gemaakt al leert de ervaring dat het een goede bron is voor innovaties. Alle registers gaan open om nieuwe bestrijdingstechnieken te ontwikkelen. Nieuwe onderzoeken naar ziektebeelden, behandelwijzes en gedrag van schadelijke insecten worden opgestart. Hopelijk leidt het in 2015 tot nieuwe doorbraken want die zijn hard nodig.

En heel goed, gezond, ziektevrij 2015 toegewenst!

Kerstdrukte

Met de kerstdagen voor de deur krijg ik vaak de vraag van bekenden of ik nog moet werken met de Kerst. Standaard is mijn antwoord dat ik het nog niet weet want de bloemen houden geen rekening met 1e en 2e Kerstdag. Toch lukt het bijna ieder jaar wel om het personeel de twee kerstdagen vrij te geven want chrysanten zijn redelijk te plannen en bloeien niet zo snel af in december. De laatste jaren hebben we eigenlijk alleen geoogst tijdens kerstdagen als we het zelf graag wilden om economische redenen.

Extra drukte voor de Kerst is er wel omdat de kerstdagen op donderdag en vrijdag vallen, twee werkdagen minder dus deze week. Alle teeltwerkzaamheden zoals gewascontroles, gewasbescherming, energiemanagement, klimaatinstellingen gaan gewoon door en dus kan je het ook weer niet echt vrij noemen. De kerstorders lopen meestal tot 3 dagen voor de Kerst en dan moeten alle bloemen wel geleverd zijn, vooral de kerstkleuren rood, groen en wit doen het weer traditioneel goed dit jaar. Met een volle kas rood kunnen we dan ook lekker aan de bak.

Voor Zentoo betekent de periode voor de Kerst ook altijd het opleveren van de begroting voor 2015, het jaarplan is gemaakt en die wordt afgetikt in de ledenvergadering. De ambities zijn hoog voor de komende jaren dus een gedegen jaarplan met ‘SMART’ doelstellingen horen erbij. Alle werkgroepen kunnen er in 2015 mee aan de slag. Tijdens de ledenvergadering wordt weer duidelijk dat de club is gegroeid dit jaar. Een lange tafel van zo’n 15 meter blijkt te kort om iedereen een plekje te geven, het is snel opgelost want samenwerken dat zijn we wel gewend. Toch vraagt de grootte van de club om goed management, iets om over na te denken want we zijn toch vooral kwekers en geen opgeleide managers.

Dit nadenken moet onder de kerstboom gaan gebeuren zoals dat zo mooi heet. Een paar dagen de tijd om wat dingen op een rijtje te zetten, eens in de spiegel te kijken en proberen een blik in de toekomst te werpen. Het is altijd goed om dat zo af en toe te doen maar de alledaagse drukte vraagt al gauw alle aandacht. Daarnaast vooral ook veel tijd voor het gezin en de familie die ik veel zal zien deze dagen. Een heerlijke tijd wat mij betreft want dan heb ik het nog niet eens over het lekkere eten.

Iedereen fijne kerstdagen toegewenst!

Mediahype rondom bloemen

De sinterklaasperiode is een tijd dat dagen snel korter worden, als dan het zonnetje zich ook nog eens weinig laat zien dan zijn we al snel geneigd het een trieste bedoening te vinden. In de kas zijn de assimilatielampen dan ook hard nodig om het gewas aan de praat te houden. Schermdoeken houden we langer dicht om wat gas te besparen en om 16.00 uur begint de chrysant alweer aan de nacht en is het pikdonker in de kas. Personeel kan ook wat eerder naar huis en de dag is weer om voor je het weet, het komt goed uit dat de productie ook wat terugloopt want het is traditiegetrouw geen periode waarin veel bloemen verkocht worden.

De week van Sinterklaas stond ook in het teken van mediagekte rondom onze chrysanten. In de nieuwste videoclip van Kylie Minogue zijn onze chrysanten namelijk gebruikt en het AD had er lucht van gekregen. Ik werd telefonisch geïnterviewd in hartje Amsterdam tijdens een retailtour met collega-kwekers en Floraholland . Tijdens het interview kon ik het niet laten om een paar leuke quotes te geven en het resulteerde in een leuk artikel dat de volgende ochtend blijkbaar landelijk in het AD komt. Een mooie foto verzorg ik erbij waarop wereldster en stijlicoon Kylie tussen onze bloemen ligt in een weinig verhullende outfit en wereldnieuws is geboren.

De volgende morgen krijg ik al een eerste belletje van lokaal radiozender Omroep West voordat ik de krant vanaf de deurmat had gehaald. Een interview over de bloemen van Kylie is de vraag. Aangezien ik het eerste half uur van de dag nooit zoveel stem heb, vraag ik vriendelijk of ze een half uurtje later terug willen bellen. Ik zit dan gelijk live in de uitzending en mag mijn verhaal doen, heel bijzonder om de dag zo te beginnen. Op dat moment kan ik nog niet bedenken dat ik eind van de middag live op radio 2, Q-music en op 3FM in de Coen&Sander show te horen ben. Allemaal zijn ze benieuwd hoe Kylie bij Zentoo terecht is gekomen en wat ik ervan vind. Vooraf probeer ik wel een beetje te bedenken wat ik wil vertellen maar elk interview loopt toch anders.

Dat er tussen 17.00 uur en 18.00 uur veel mensen in de auto naar de radio luisteren dat wordt mij wel duidelijk. Een ware berichtenstroom komt op gang met leuke reacties op de interviews. Alle interviews zijn op internet ook terug te luisteren dus mensen die het gemist hebben reageren wat later. Een leuke manier om Zentoo en de hele bloemenbranche op de kaart te zetten, dat de Nederlandse bloemenkwekers een ijzersterk exportproduct in handen hebben kan niet genoeg duidelijk gemaakt worden en wat is er nou mooier dan een wereldster als Kylie Minogue als ambassadrice.

Beluister hier de fragmenten:

3fm: Klik hier

Q-music: Klik hier

Radio 2: Klik hier

Omroep West: Klik hier

Samen sta je sterk

Ieder jaar wordt het woord van het jaar gekozen, meestal is dat een nieuw woord dat door actualiteit veel gebruikt is. Dit jaar zal het ongetwijfeld 'separatist' of 'zwarte-pieten discussie' worden.

Toch zou het woord 'samen' niet misstaan in het rijtje genomineerden. Als mede-oprichter van Zentoo weet ik inmiddels best wat er allemaal komt kijken bij een intensieve samenwerking. Het is geven en nemen, delen van kennis en capaciteiten maar vooral ook willen vermenigvuldigen. Een gedeelde toekomstvisie en daarbij horende verwachting is echter een absolute voorwaarde voor een geslaagde samenwerking.

Dat het woord 'samen' zo vaak gebruikt is dit jaar in de tuinbouwwereld heeft alles te maken met de onzekere economische tijd waarin we leven. Men zoekt elkaar op om zekerheid te zoeken en risico's te delen of te verleggen. Klanten zoeken gegarandeerde beschikbaarheid van product bij hun kwekers en kwekers zoeken gegarandeerde afzet bij hun afnemers. 1 plus 1 is 2 zou je zeggen, ware het niet dat die gegarandeerde afzet niet te organiseren valt bij een weersafhankelijk product als een snijbloem. Op het moment dat het kwik hard stijgt zullen er toch echt minder bloemen nodig zijn terwijl er meer geoogst worden, ga het samen maar oplossen.

De veilingklok is al jaren het ideale instrument om hiermee om te gaan. Daalt de vraag dan zakt de prijs waardoor de vraag weer aantrekt want nieuwe markten worden aangeboord. De coöperatie (samenwerking) Floraholland is in al die jaren groot geworden doordat vraag en aanbod aan elkaar gekoppeld werden en er dagelijks logistieke topprestaties geleverd worden. De veilingklok biedt echter niet de afzetzekerheid die juist kwekers zoeken en de fluctuerende prijs geeft onzekerheid waar klanten (laat staan consumenten) niet op kunnen ondernemen.

De veilingklok is niet meer van deze tijd is dan een veelgehoorde conclusie, toch zou je als kweker en exporteur het instrument niet willen en kunnen missen in het groothandelskanaal. De fijnmazige distributie en het brede dagelijks beschikbare sortiment vragen om een centraal logistiek punt waar vraag en aanbod bij elkaar komen. Dat er meer bloemen digitaal verkocht zullen gaan worden is een feit en dat de grootschalige retail de inkoop grotendeels samen met kwekers volgens maatwerk invult is ook al jaren aan de gang. Het marktaandeel van de verkoop via de veilingklok zal hierdoor zeker afnemen maar als zowel vraag als aanbod continue fluctueren dan is het ondenkbaar dat er ooit een stabiele marktprijs ontstaat. Laten we die veilingklok dan maar gewoon in ere houden, elk productieland is er stikjaloers op, en accepteren dat het aandeel afneemt. De veranderende markt vraagt om andere werkwijzes en wie daar met beste mee omgaat heeft de beste kans op overleven.

Toch groeit de vraag vanuit de markt om de keten anders in te richten. Het blijkt weer dat een onzekere toekomst ervoor zorgt dat er meer over nagedacht wordt. Samenwerkingsvormen, overnames, fusies en partnerships schieten uit de grond als nooit tevoren. Allemaal met de hoop op een gezonde toekomst met rendement en een sterke plek in de keten. Samen sta je sterker is absoluut waar al zal de gemeenschappelijke toekomstvisie en bereidheid om te delen altijd bepalen hoe sterk.

Trade Fair Aalsmeer

Een beursweek doet erg veel met je. Niet alleen is alle gevoel uit je benen maar in je hoofd wordt ook het een en ander in gang gezet. Na drie dagen op de Tradefair in Aalsmeer te hebben gestaan (iets waar een kweker in principe niet voor gemaakt is) barst ik van de energie. In drie dagen tijd komen alle belangrijke klanten langs en daarnaast nog eens heel veel geïnteresseerden. Het contact met klanten is iets waar ik graag tijd voor vrijmaak en zeker als blijkt dat je ze écht helpt. Ik krijg veel complimenten voor onze kwaliteit, het sortiment, de marketing activiteiten en de service die we verlenen. Uiteraard ook af en toe een kritische opmerking waar ik zeker wat mee kan. Ook de ontwikkeling die we doormaken valt op en wordt als positief ervaren, erg leuk om te horen. 

In de stand laat ik de webshop zien waarop dagelijks al veel bestellingen binnenkomen. Klanten die al aangesloten zijn geven hun mening over de webshop en dragen mogelijke verbeteringen aan. Geïnteresseerden krijgen een goed beeld van de werking en in veel gevallen leidt het tot een aanvraag. Duidelijk wordt wel dat het digitale zakendoen hard doorzet waarbij het uitsluiten van voorraad- en inkooprisico's belangrijke issues zijn.

Ook in de stand, die we samen met de overige leden van Gro4U bemannen, een nieuwe Zentoo verpakking. Het eerste prototype van de Zentoo black box wordt geshowd met een mooie mix van verschillende kleuren chrysanten erin. Komend voorjaar gaat deze op de markt komen en ik gebruik de Tradefair als podium voor de primeur. Vele reacties komen erop waarbij de doelgroep die geïnteresseerd is heel duidelijk naar boven komt drijven. De mixdoos trekt veel bekijks en na de beurs heb ik een hele berg meningen waaruit ik kan gaan bepalen hoe de mix er straks uit zal gaan zien.

Zentoo zou Zentoo niet zijn als er geen noviteit op komst is. Deze week starten we precies met de eerste grotere proefveldjes Romance die bloeien. De eerste takken staan dus in de stand waardoor er al veel interesse opgewekt wordt deze week. Het ras heeft enkele unieke eigenschappen waardoor de sierwaarde zeer hoog is en dat blijft niet onopgemerkt bij de vele experts die er rondlopen.

Het allerbelangrijkste echter is het persoonlijk contact wat we deze week met onze klanten hebben. In de stand is ruimte om even te zitten en bij te praten en een hele gezellige (en toevallige ook goed uitziende) koffiedame die ons goed verzorgd. Het levert goede gesprekken op die niet zelden uitmonden in een vervolgafspraak na de beurs. Vooraf opgestelde doelen zijn ruimschoots gehaald en het is nu zaak om de juiste vervolgacties in gang te zetten.

Gevoelskwestie

De week voor de 1 november is traditioneel een week waarin veel chrysanten nodig zijn. Volgens goed gebruik worden er bloemen gelegd op de graven in een groot gedeelte van Europa. We merken het aan de bestellingen en aan de bloemenprijzen,

Inspiratie

Een week waarin ik vanuit meerdere hoeken geïnspireerd wordt. Een ledenvergadering van Gro4u die gehouden wordt in een high tech verpakkingsbedrijf van allerlei soorten groente laat zien waartoe een goed samenwerkingsverband kan

Een trotse kweker

Elke dag je stinkende best doen om een mooi product te telen en op de markt te brengen is iets wat je gewend bent. Het is blijkbaar je passie en staat er niet bij stil dat het je leven beheerst. Toch is het juist die passie die nodig is om dagelijks