Zentoo

nlenfrdeplrues

Een nieuw tijdperk

Als Nederlandse sierteelt hebben we een naam hoog te houden in de wereld. Wereldwijd staan we al jaren bekend als voorloper in teeltkennis, (teelt)technische innovaties en logistieke draaischijf van tuinbouwproducten. Dit hebben we bereikt door een combinatie van de Nederlandse handelsgeest en bovengemiddelde interesse in plantenteelt. Die factoren hebben ertoe geleid dat de tuinbouwsector in Nederland één van de pijlers onder de Nederlandse economie is geworden de afgelopen decennia.

Productiebedrijven en handelsbedrijven groeiden als kool en vanuit Nederland werd de halve wereld voorzien van de mooiste bloemen. Nog lang voordat de eerste marketeer zich met de sector ging bemoeien was het bloemenmerk Holland al een begrip in de wereld. Zowel de economie als de kwaliteit en diversiteit van de producten groeide en zo groeide het merk jaar na jaar. De handelsgeest bleef en dus groeide ook de Nederlandse productie met de jaren met af en toe een minder jaar tot gevolg.

De teeltkennis en de technische innovaties blijven uit Nederland komen maar de wereldwijde afzet vanuit Nederland groeit niet door. Sterker nog, de wereld verandert en op veel plekken in de wereld groeit de productie waar de Nederlandse productie terugloopt. Waar Nederland nog lang als logistiek centrum gold worden steeds vaker kortere lijnen door de buitenlandse producent naar de consument gevonden. Het 'marktaandeel' van het merk Holland neemt zienderogen af aangezien de korte lijnen in Nederland te vaak niet gerealiseerd worden door een verouderd afzetsysteem waar we in Nederland groot mee zijn geworden.

Trendwatchers, marketeers en andere visiologen vertellen ons dat de lijnen tussen producent en consument zowel letterlijk als figuurlijk korter zullen worden. Met teeltkennis en innovaties kunnen we in Nederland wellicht koploper blijven maar vanuit één productieland een heel continent bedienen is geen realistisch toekomstbeeld. Zaak dus om vanuit Nederland zo snel mogelijk de kortste keten waar mogelijk te realiseren. Hiervoor zijn sterke gespecialiseerde bedrijven danwel samenwerkingen nodig die in staat zijn goed te kunnen anticiperen op de veranderende vraag van de consument.

De consument wil weten waar product vandaan komt en hoe het geproduceerd is. Het duurt niet lang meer totdat op elk product vermeld wordt hoeveel water ervoor gebruikt is. Ook CO2 uitstoot en energieverbruik per product zal mee gaan wegen in de aankoopkeuzes van de consument. Dat dat op termijn betekent dat de productie verplaatst zal worden richting de consument is iets waar serieus rekening mee gehouden moet worden. Er vanuit gaan dat we over tien jaar nog hetzelfde doen als vandaag is waarschijnlijk de grootste fout die we kunnen maken.

Specialist zoekt specialist

De feestdagen maand zit er weer op en na de vrouwendag, Engelse moederdag en Pasen mag er wel geconcludeerd worden dat bloemen niet mogen ontbreken tijdens deze momenten. Met name de grote retailers spelen massaal in op deze ´geluksmomenten´ om de consument te verleiden om in de juiste sfeer te komen. Het lijkt ook dit jaar weer goed gelukt te zijn want de verkopen zijn goed geweest hoor ik vanuit alle kanten. Het geeft aan hoe beïnvloedbaar de consument is, want waarom kopen we massaal chocola in de weken voor Pasen terwijl we eind december onszelf al even massaal voorgenomen hebben om minder te gaan snoepen.

Juist dat inspelen op het gevoel van de consument daar liggen nog veel kansen voor de bloemenbusiness. Het ´impulsproduct´ bij uitstek dat vooral verkocht wordt als de consument er zin in heeft. De juiste verpakking, strak gepresenteerd en goed verzorgd en uiteraard ook versheid zijn doorslaggevende factoren als het gaat om de consument te verleiden een bloemetje mee te nemen. Dat ook de prijs meespeelt in het gevoel moge ook duidelijk zijn maar die is pas relevant als de verleiding al in gang is gezet. Het vraagt een gedegen aanpak om dat 365 dagen in het jaar voor elkaar te krijgen in het winkelschap, want dat het topsport is dat is wel duidelijk.

Wat ook topsport is, is het telen van kwaliteitsbloemen. Ook 365 dagen per jaar een topprestatie leveren om elke dag weer te voldoen aan de strenge eisen en wensen van de klant. Er gaat geen dag voorbij of er moeten tientallen teeltbeslissingen genomen worden die van invloed zijn op het eindproduct. Wel of niet watergeven in het net geplantte vak, een graadje warmer of kouder bij de bloei, als het zonnetje doorkomt op tijd het scherm dicht om verbranding van het gewas te voorkomen. Iedere dag weer diezelfde uitdaging die mij als kweker zo aanspreekt om een teelt tot een goed einde te brengen.

Het lijken twee op zichzelf staande werelden, de kweker die zijn volledige focus op de teelt heeft en de retailer die er alles aan doet om de consument te verleiden met mooie producten. Beide specialist op hun eigen vakgebied waar ze alles van weten en niemand ze iets wijs kan maken. Toch is de werkelijkheid anders want kwekers en retailers gaan steeds vaker met elkaar in gesprek om na te denken over de invulling van het bloemenschap. De kweker met het product en de productkennis aan de ene kant, en de retailer met kennis van de consument (mits serieuze retailer) aan de andere kant.

Het lijkt simpel, de kennis samenvoegen en een topdeal is beklonken, echter is zijn nog veel meer specialisten nodig om een keten zonder ´zwakke schakels´ te vormen. De veredelaar die voor de juiste rassen zorgt en begrijpt waar de kweker een mooi product van kan maken dat de consument ook nog eens mooi vind. Een logistiek specialist die regelt dat alle bloemen op tijd in de juiste winkel staan. Een verpakkingsspecialist zodat de juiste verpakking het product beschermd maar ook nog eens voldoet aan de wens van de (milieubewuste) klant. En ga zo maar door.

Kortom, werk aan de winkel. Letterlijk en figuurlijk in dit geval. Als we willen dat er in de toekomst in Nederland bloemen geteeld en vermarkt blijven worden, dan zullen we specialisten aan elkaar moeten koppelen en een sterke keten ontwikkelen van producent tot consument. Een samenwerking vormen waarin iedere partij iets mag verdienen en uiteindelijk de consument verleid wordt en plezier heeft van een mooi product. Niets meer en niets minder.

 

Mediahype rondom bloemen

De sinterklaasperiode is een tijd dat dagen snel korter worden, als dan het zonnetje zich ook nog eens weinig laat zien dan zijn we al snel geneigd het een trieste bedoening te vinden. In de kas zijn de assimilatielampen dan ook hard nodig om het gewas aan de praat te houden. Schermdoeken houden we langer dicht om wat gas te besparen en om 16.00 uur begint de chrysant alweer aan de nacht en is het pikdonker in de kas. Personeel kan ook wat eerder naar huis en de dag is weer om voor je het weet, het komt goed uit dat de productie ook wat terugloopt want het is traditiegetrouw geen periode waarin veel bloemen verkocht worden.

De week van Sinterklaas stond ook in het teken van mediagekte rondom onze chrysanten. In de nieuwste videoclip van Kylie Minogue zijn onze chrysanten namelijk gebruikt en het AD had er lucht van gekregen. Ik werd telefonisch geïnterviewd in hartje Amsterdam tijdens een retailtour met collega-kwekers en Floraholland . Tijdens het interview kon ik het niet laten om een paar leuke quotes te geven en het resulteerde in een leuk artikel dat de volgende ochtend blijkbaar landelijk in het AD komt. Een mooie foto verzorg ik erbij waarop wereldster en stijlicoon Kylie tussen onze bloemen ligt in een weinig verhullende outfit en wereldnieuws is geboren.

De volgende morgen krijg ik al een eerste belletje van lokaal radiozender Omroep West voordat ik de krant vanaf de deurmat had gehaald. Een interview over de bloemen van Kylie is de vraag. Aangezien ik het eerste half uur van de dag nooit zoveel stem heb, vraag ik vriendelijk of ze een half uurtje later terug willen bellen. Ik zit dan gelijk live in de uitzending en mag mijn verhaal doen, heel bijzonder om de dag zo te beginnen. Op dat moment kan ik nog niet bedenken dat ik eind van de middag live op radio 2, Q-music en op 3FM in de Coen&Sander show te horen ben. Allemaal zijn ze benieuwd hoe Kylie bij Zentoo terecht is gekomen en wat ik ervan vind. Vooraf probeer ik wel een beetje te bedenken wat ik wil vertellen maar elk interview loopt toch anders.

Dat er tussen 17.00 uur en 18.00 uur veel mensen in de auto naar de radio luisteren dat wordt mij wel duidelijk. Een ware berichtenstroom komt op gang met leuke reacties op de interviews. Alle interviews zijn op internet ook terug te luisteren dus mensen die het gemist hebben reageren wat later. Een leuke manier om Zentoo en de hele bloemenbranche op de kaart te zetten, dat de Nederlandse bloemenkwekers een ijzersterk exportproduct in handen hebben kan niet genoeg duidelijk gemaakt worden en wat is er nou mooier dan een wereldster als Kylie Minogue als ambassadrice.

Beluister hier de fragmenten:

3fm: Klik hier

Q-music: Klik hier

Radio 2: Klik hier

Omroep West: Klik hier

Samen sta je sterk

Ieder jaar wordt het woord van het jaar gekozen, meestal is dat een nieuw woord dat door actualiteit veel gebruikt is. Dit jaar zal het ongetwijfeld 'separatist' of 'zwarte-pieten discussie' worden.

Toch zou het woord 'samen' niet misstaan in het rijtje genomineerden. Als mede-oprichter van Zentoo weet ik inmiddels best wat er allemaal komt kijken bij een intensieve samenwerking. Het is geven en nemen, delen van kennis en capaciteiten maar vooral ook willen vermenigvuldigen. Een gedeelde toekomstvisie en daarbij horende verwachting is echter een absolute voorwaarde voor een geslaagde samenwerking.

Dat het woord 'samen' zo vaak gebruikt is dit jaar in de tuinbouwwereld heeft alles te maken met de onzekere economische tijd waarin we leven. Men zoekt elkaar op om zekerheid te zoeken en risico's te delen of te verleggen. Klanten zoeken gegarandeerde beschikbaarheid van product bij hun kwekers en kwekers zoeken gegarandeerde afzet bij hun afnemers. 1 plus 1 is 2 zou je zeggen, ware het niet dat die gegarandeerde afzet niet te organiseren valt bij een weersafhankelijk product als een snijbloem. Op het moment dat het kwik hard stijgt zullen er toch echt minder bloemen nodig zijn terwijl er meer geoogst worden, ga het samen maar oplossen.

De veilingklok is al jaren het ideale instrument om hiermee om te gaan. Daalt de vraag dan zakt de prijs waardoor de vraag weer aantrekt want nieuwe markten worden aangeboord. De coöperatie (samenwerking) Floraholland is in al die jaren groot geworden doordat vraag en aanbod aan elkaar gekoppeld werden en er dagelijks logistieke topprestaties geleverd worden. De veilingklok biedt echter niet de afzetzekerheid die juist kwekers zoeken en de fluctuerende prijs geeft onzekerheid waar klanten (laat staan consumenten) niet op kunnen ondernemen.

De veilingklok is niet meer van deze tijd is dan een veelgehoorde conclusie, toch zou je als kweker en exporteur het instrument niet willen en kunnen missen in het groothandelskanaal. De fijnmazige distributie en het brede dagelijks beschikbare sortiment vragen om een centraal logistiek punt waar vraag en aanbod bij elkaar komen. Dat er meer bloemen digitaal verkocht zullen gaan worden is een feit en dat de grootschalige retail de inkoop grotendeels samen met kwekers volgens maatwerk invult is ook al jaren aan de gang. Het marktaandeel van de verkoop via de veilingklok zal hierdoor zeker afnemen maar als zowel vraag als aanbod continue fluctueren dan is het ondenkbaar dat er ooit een stabiele marktprijs ontstaat. Laten we die veilingklok dan maar gewoon in ere houden, elk productieland is er stikjaloers op, en accepteren dat het aandeel afneemt. De veranderende markt vraagt om andere werkwijzes en wie daar met beste mee omgaat heeft de beste kans op overleven.

Toch groeit de vraag vanuit de markt om de keten anders in te richten. Het blijkt weer dat een onzekere toekomst ervoor zorgt dat er meer over nagedacht wordt. Samenwerkingsvormen, overnames, fusies en partnerships schieten uit de grond als nooit tevoren. Allemaal met de hoop op een gezonde toekomst met rendement en een sterke plek in de keten. Samen sta je sterker is absoluut waar al zal de gemeenschappelijke toekomstvisie en bereidheid om te delen altijd bepalen hoe sterk.

Gevoelskwestie

De week voor de 1 november is traditioneel een week waarin veel chrysanten nodig zijn. Volgens goed gebruik worden er bloemen gelegd op de graven in een groot gedeelte van Europa. We merken het aan de bestellingen en aan de bloemenprijzen,

Inspiratie

Een week waarin ik vanuit meerdere hoeken geïnspireerd wordt. Een ledenvergadering van Gro4u die gehouden wordt in een high tech verpakkingsbedrijf van allerlei soorten groente laat zien waartoe een goed samenwerkingsverband kan

Een trotse kweker

Elke dag je stinkende best doen om een mooi product te telen en op de markt te brengen is iets wat je gewend bent. Het is blijkbaar je passie en staat er niet bij stil dat het je leven beheerst. Toch is het juist die passie die nodig is om dagelijks

Spread the word!

Na een week van marktbezoek in Moskou is het deze week vooral veel ervaringen delen met collega's. Ik maak een uitgebreid verslag over mijn belevenissen en gesprekken met onze Russische klanten. Ik probeer alle Zentoo kwekers zo goed mogelijk duidelijk

Grillige markt

Ondanks de onrust in Oost-Europa en de boycot op vele producten uit de EU gaan er deze week heel veel bloemen vanuit Nederland naar Rusland. De eerste schooldag wordt traditioneel opgefleurd met bloemen voor de juf of meester.